
공공기관의 지속가능경영보고서 발행의 영향요인: 학습인가, 압력인가?
초록
본 연구는 공공기관의 지속가능경영보고서 발행에 영향을 미치는 요인들에 대해 조직학습 이론과 제도주의 조직론의 관점에서 살펴보고자 한다. 이를 위해 국내 공기업 및 준정부기관을 대상으로 공공기관의 경영정보 공개시스템(ALIO) 자료 등을 활용하여 2020년부터 2023년까지 지속가능경영보고서 발행 여부를 패널로지스틱 모형을 통해 실증분석하였다. 분석 결과, 역사적 열망수준과 성과와의 차이에서 비롯하는 부정적 피드백은 공공기관의 지속가능경영보고서 발행에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 열망수준 달성으로부터의 피드백은 지속가능경영보고서 발행에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 못하는 반면, 역사적 열망수준과 성과와의 차이에 따른 피드백은 과거에 비해 성과가 하락한 경우에만 유의미한 것으로 나타났다. 또한, 시장으로부터의 제도적 압력이 공공기관의 지속가능경영보고서 발행에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 지속가능경영보고서 발행이 공공기관의 정당성 획득을 위한 일종의 전략적 기제이며, 조직성과와 환경의 영향을 동시에 고려해야 함을 시사한다.
Abstract
This study investigates the factors that drive public organizations to issue sustainability reports, drawing from the perspectives of organizational learning theory and organizational institutionalism. Specifically, it explores whether these organizations produce sustainability reports in response to institutional pressures and to meet organizational aspirations. This research used data from public organizations’ published sustainability reports from 2020 to 2023, as well as information from the public organizations' management information disclosure system (ALIO). The results of a panel logistic analysis with a random effects model indicate that institutional pressure from the market influences the likelihood of publishing sustainability reports. Negative feedback, based on the gap between historical aspirations and actual performance, also affects the issuance of sustainability reports, though the feedback from social aspirations is not statistically significant. Additionally, the analysis reveals that public organizations whose performance has declined in comparison to past years are more likely to issue sustainability reports. These results suggest that the publication of sustainability reports serves as a kind of strategic mechanism for public organizations to gain legitimacy, indicating that both organizational performance and environmental factors should be taken into consideration.
Keywords:
sustainability report, public organizations, organizational learning theory, organizational institutionalism키워드:
지속가능경영보고서, 공공기관, 조직학습이론, 제도주의 조직론Acknowledgments
이 논문은 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2022S1A5B5A16055468).
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