The Korean Journal of Public Administration
[ Article ]
Korean Journal of Public Administration - Vol. 63, No. 1, pp.169-199
ISSN: 1229-6694 (Print)
Print publication date 31 Mar 2025
Received 24 Oct 2024 Revised 23 Dec 2024 Accepted 30 Dec 2024
DOI: https://doi.org/10.24145/KJPA.63.1.6

한국 국가의 예산운영 제도화, 1948~2024

신헌태* ; 임동완** ; 정용덕*** ; 김민한****
*제1저자, 제주대학교 행정학과 조교수 heontshin@jejunu.ac.kr
**공동저자, 단국대학교 공공정책학과 교수 sum2@dankook.ac.kr
***공동저자, 서울대학교 행정대학원 명예교수 ydjung@snu.ac.kr
****교신저자, 상명대학교 행정학부 조교수 minhankim1981@gmail.com
The Institutionalization of the Korean State’s Budgeting, 1948~2024
Heontae Shin* ; Dongwan Lim** ; Yong-duck Jung*** ; Min Han Kim****

초록

이 논문의 목적은 1948년 정부수립 이후 75여 년 동안 전개된 한국 국가의 예산운영 제도화를 자율국가론의 시각에서 접근하여 분석하는 것이다. 즉, 한국 국가의 예산운영 제도화가 국가 중심 요인에 의해 이루어졌으며, 실제 예산운영에서 국가성의 강화·유지를 촉진해 왔는가를 확인하려는 것이다. 이를 위해 한국 국가의 예산운영 제도화 과정이 어떠한 변화 형태를 보여왔는지를 경험적으로 분석한다. 이 같은 연구 문제들에 답하기 위해 구체적으로 예산운영 절차와 방식의 표준화, 입법부-행정부 간의 재정권 배분, 그리고 행정부 내 중앙예산기구의 역할 등을 경험적으로 분석했다. 분석 결과, 한국 국가는 예산운영의 표준화, 행정부 중심, 그리고 중앙예산기구 주도의 체제가 상당한 수준에서 구축되었음을 확인하였다. 다만, 1980년대 말 민주주의 이행과 1990년대 말 외환위기를 계기로 의회 재정권의 강화, 행정부 재정관리의 탈 관료제화, 시민참여 장치의 도입 등이 부분적으로 시도되었음을 또한 확인하였다. 지난 75여 년 동안 한국 국가의 예산운영 제도화 과정이 전반적으로는 점진적 변화 형태를 보이면서, 적어도 세 차례에 걸친 단절균형적 변화가 이루어졌음을 알 수 있었다. 결론적으로 한국 국가의 예산운영 제도화는 궁극적으로 강한 국가성의 유지 및 강화를 뒷받침해 왔다고 할 수 있다. 이 같은 특성이 최근 25년 동안에 부분적으로 완화되는 추세가 앞으로도 계속될 것이기는 하지만, 기존 제도의 경로의존적 성향에 의해 매우 완만한 수준에서 변화가 이어질 것으로 내다보았다.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the institutionalization of the Korean state's budgeting over the past 77 years since the establishment of the First Republic in 1948, from the perspective of state autonomy theory. Specifically, it seeks to determine whether the institutionalization was driven by state-centered factors and whether such institutionalization has facilitated the strengthening and maintenance of state capacity. This study also empirically examines the patterns of change in the resulted budgetary institutions. In addressing these research questions, the analysis focuses on three aspects: the standardization of budgetary procedures and practices, the distribution of financial authority between the legislature and the executive, and the role of the central budgeting agency within the executive branch, among others. The findings reveal that the Korean state has established a significant level of standardization in budgetary operations, an executive-predominant fiscal management system, and a central budgeting agency-led governance system within the executive branch. However, the study also identifies partial shifts following key historical junctures, such as the transition to democracy in the late 1980s and the foreign exchange liquidity crisis of the late 1990s. These shifts include such efforts as strengthening legislative fiscal authority, introduction of de-bureaucratized financial management within the executive, adoption of participatory budgeting mechanisms, and so on. The study demonstrates through this analysis that the institutionalization of the Korean state’s budgeting has generally followed a gradual evolutionary trajectory over the past 77 years, punctuated by at least three episodes of punctuated equilibrium-style changes. Nevertheless, the institutionalization process has ultimately kept if not reinforced Korea’s strong stateness. While recent trends over the past 25 years suggest a partial relaxation of this trajectory, the study anticipates that such changes will remain gradual due to the path-dependent nature of the existing institutional framework.

Keywords:

korean state’s budgeting, institutionalization of budgeting, state capacity, punctuated equilibrium, strong stateness

키워드:

한국 국가의 예산운영, 예산운영 제도화, 국가 능력, 단절균형적 진화, 강한 국가성

References

  • 강태혁. (2010). 「한국예산제도론」. 율곡출판사.
  • 국가법령정보센터. https://www.law.go.kr/, .
  • 국회예산정책처. (2014). 「국가재정법: 이해와 실제」. 국회예산정책처.
  • 국회예산정책처. (2024). 「대한민국 재정」. 국회예산정책처.
  • 기획예산처. (2007). 「한국의 재정: 어제 오늘 그리고 내일」. 기획예산처.
  • 김건오. (2021). 국회의 결산 심의 및 감사권에 관한 연구: 주요국 입법례 분석을 중심으로. 「예산정책연구」, 10(1): 1-42.
  • 김상헌. (2013). 「재정성과관리제도 정착을 위한 재정제도와의 조화방안」. 기획재정부.
  • 김성태. (2011). IMF 외환위기 관리와 재정: 김대중정부: 1998-2003. 재경회・예우회(편), 「한국의 재정 60년: 건전 재정의 길」. 매일경제신문사: 199-261.
  • 김일영. (2008). 정치. 한국행정연구원(편). 「한국행정 60년: 1948~2008」. 서울: 법문사: 207-235.
  • 나중식. (2004). 브라질 알레그레시의 주민참여예산제도: 성공요인과 한계. 「한국행정논집」, 16(3): 457-482.
  • 대한민국국회. (2008). 대한민국국회 60년사. 국회사무처.
  • 대한민국국회 예산결산특별위원회. (n.d.). 위원회 개요. 대한민국 국회 예산결산특별위원회. https://budget.na.go.kr:444/cmmit/main/contents.do?menuNo=2000010, .
  • 신무섭.(2014). 「재무행정학」, 제7판. 대영문화사.
  • 신헌태・정용덕. (2019). 한국 자율국가의 수취능력, 1948~2019. 「한국행정사학지」, (46): 139-173.
  • 신헌태・김민한・임동완・정용덕. (2024). 한국 국가의 기능별 재원 배분, 1948~2021. 「한국행정연구」, 33(1): 201-239.
  • 옥동석. (2023a). 근대 재정의 탄생 3: 미국의 행정부 예산편성. 「월간 나라재정」, 78: 54-59.
  • 옥동석. (2023b). 근대 재정의 탄생 5: 한국의 재정헌법. 「월간 나라재정」, 80: 60-65.
  • 옥동석. (2024). 대한민국 근대 예산의 출발: 재정헌법과 최초의 예산. 「예산정책연구」, 13(1): 97-131.
  • 우명동. (2011a). 원조경제기 재정: 미군정 및 이승만 정부: 1945-1960. 재경회・예우회(편), 「한국의 재정 60년: 건전 재정의 길」. 매일경제신문사: 23-48.
  • 우명동. (2011b). 경제개발기 재정: 박정희 정부: 1961-1979. 재경회・예우회(편), 「한국의 재정 60년: 건전 재정의 길」. 매일경제신문사: 49-123.
  • 윤영진. (2021). 「새 재무행정학」, 제7판. 대영문화사.
  • 윤성일・임동완. (2019). 주민참여예산제도의 토착화. 「한국사회와 행정연구」, 29(4): 89-115.
  • 이필우. (2010). 「한국재정사의 행태적 탐구: 1945-2007」. 해남.
  • 임동완. (2013). 발생주의 예산제도를 활용한 우리나라 정부 재정운영의 개선. 「국가정책연구」, 27(4): 65-87.
  • 임동완. (2019). 발생주의 정부회계제도의 토착화. 「한국사회와 행정연구」, 30(1): 173~196.
  • 장경섭. (1998). 압축적 근대성과 복합위험사회. 「비교사회」, 2: 373-414.
  • 정성호・이상수. (2024). 예산법률주의만이 유일한 해법인가? 「재무행정연구」, 4(2): 97-139.
  • 정우열. (2014). 주민참여예산제도의 평가와 과제. 「한국지방자치연구」, 16(2): 241-257.
  • 정용덕. (2002), 「한・일 국가기구 비교연구」, 대영문화사.
  • 정용덕・임동완 외. (2021). 「현대국가의 행정학」, 제3판. 법문사.
  • 정종선. (2017). 국회예산정책처의 설립이 국회 예산심의에 미친 영향에 관한 실증적 분석: 국회 일반회계 예산안 수정비율을 중심으로. 「예산정책연구」, 6(1): 40-67.
  • 최승필・임현・서승환. (2017). 감사원 독립성의 규범적 의미와 기능에 대한 검토. 「공법연구」, 45(4): 1-30.
  • 하연섭. (2014). 「정부예산과 재무행정」. 다산출판사.
  • 하태수. (2018). 중앙총괄기구 개편 경로와 동인 분석: 예산기구를 중심으로. 「한국행정사학지」, 43: 213-250.
  • 한정훈. (2017). 예산결정과정에서 국회와 행정부 간 협치 가능성. 「행정포커스」, 9~10: 28-33.
  • 현진권. (2011). 안정화, 민주화, 세계화 시기의 재정: 전두환・노태우・김영삼정부: 1980-1998. 재경회・예우회(편), 「한국의 재정 60년: 건전 재정의 길」. 매일경제신문사: 125-197.
  • Amsden, A. H. (1989). The Political Economy of the New Asian Industrialism. Cornell University Press. [https://doi.org/10.1086/229118]
  • Cicco, J. A. (1975). Japan’s Administrative Elite: Criteria for Membership. International Review of Administrative Sciences, 41(4): 379–384. [https://doi.org/10.1177/002085237504100405]
  • Clark, G. & Dear, M. (1984). State Apparatus. Allen & Unwin.
  • De Quillacq, L. M. (1992). The Power Brokers: An Insider's Guide to the French Financial Elite. Lafferty Publications Limited.
  • Evans, P. (1995). Embedded Autonomy: State and Industrial Transformation. Princeton: Princeton University Press. [https://doi.org/10.1515/9781400821723]
  • Kadushin, C. (1995). Friendship among the French Financial Elite. American Sociological Review, 60(2): 202-221. [https://doi.org/10.2307/2096384]
  • Koh, B. C. (1989). Japan’s Administrative Elite. University of California Press. [https://doi.org/10.1525/9780520311350]
  • Schick, A (2000). The Federal Budget: Politics, Policy, Process. Brookings Institution Press.
  • Skocpol, T. (1979). States and Social Revolutions. Cambridge: Cambridge University Press. [https://doi.org/10.1017/CBO9780511815805]
  • Tilly, C. (1975). The Formation of Nation States in Western Europe. Princeton: Princeton University Press.
  • Wampler, B., & Avritzer, L. (2004). Participatory Publics: Civil Society and New Institutions in Democratic Brazil. Comparative Politics, 36(3): 291-312. [https://doi.org/10.2307/4150132]