
제도화된 아이디어와 아이디어의 제도화: 한국형 실업부조 아이디어의 변화에 대한 분석
초록
2021년부터 한국에서는 근로빈곤층 문제와 고용안전망 사각지대 문제에 대응하기 위해 ‘한국형 실업부조제도’인 국민취업지원제도가 시행되었다. 그러나 일부에서는 한국형 실업부조제도는 복지 원칙 등이 부재하고 취업지원 중심으로 제도가 설계되었다는 점에서 ‘실질적 실업부조’와의 괴리가 나타난다는 비판이 제기되고 있다. 이에 따라 한국형 실업부조제도가 진정한 의미의 실업부조인지, 혹은 한국형이라는 수사를 통해 실업부조가 형해화되었는지에 대한 분석이 요구된다. 본 연구에서는 제도화된 아이디어와 아이디어의 제도화 간 갈등에 따른 아이디어의 변화 및 해석틀을 적용하여 실업부조 아이디어가 한국형 실업부조 아이디어로 변화하게 된 배경 및 과정을 분석하고, 한국형 실업부조의 특성을 설명하고자 하였다. 2008년 이후 제안된 법안들과 관련 공식 자료들의 아이디어 요소 분석 결과, 복지, 포괄성, 조세기반 원칙으로 구성된 실업부조 아이디어가 재정건전성, 보험의 원리, 기여금 기반 원칙으로 구성된 한국의 ‘제도화된 아이디어’(사회보장제도)와 갈등하면서 실업부조 아이디어를 수입하고자 하는 행위자에 의해 아이디어의 재구성이 나타난 것으로 분석되었다. 이러한 아이디어의 해석과정에서 제도화된 한국형 실업부조 아이디어는 실업부조의 실질적 요소인 복지원칙이 배제되면서 실업부조의 상징성 중심으로 현지화된 것으로 나타났다. 이를 기반으로 정책변동을 아이디어의 재구성에 기반하여 분석하는 작업의 이론적 함의와 실업부조제도 개선에의 실천적 함의를 논의하였다.
Abstract
The “Korean Unemployment Assistance”has been implemented in South Korea since 2021 to respond to the problem of the working poor and blind spots in the employment safety net. However, some have criticized the system for its lack of welfare principles. Therefore, it is necessary to analyze whether the system is adopted as unemployment assistance (UA) in the true sense, or whether transformed through rhetoric as a Korean version. For this purpose, this study analyzes the background and process of ideational change in UA and explains the characteristics of Korean UA by applying the ideational change framework based on the conflict between institutionalized ideas and the institutionalization of ideas. Through the analysis, it was found that the ideational elements of UA consist of the principles of welfare, inclusiveness, and based on taxation, while the Korean 'institutionalized idea' (social security system) consists of the principles of fiscal soundness, insurance, and based on contribution. The ideational conflict, ideational translation was demanded to import UA to Korea. Korean UA ideas were localized in the process of translation and reconfiguration of ideational elements based on the symbolic elements of UA while the substantive welfare principle elements were excluded and inclusiveness was restricted. The theoretical implications of analyzing policy changes based on the reconstruction of the ideas are discussed based on the analysis along with practical implications for improving Korean UA.
Keywords:
korean unemployment assistance, ideational change, institutionalization of ideas, institutionalized ideas, translation키워드:
한국형 실업부조, 아이디어의 변화, 제도화된 아이디어, 아이디어의 제도화, 해석Acknowledgments
이 논문의 초고에 대해 귀중한 논평을 해주신 심사위원들께 감사드린다.
References
- 경제사회노동위원회. (2019). 「저소득층 구직자를 보호하기 위한 한국형 실업부조 기본원칙 합의」. 보도자료.
- 경제사회발전노사정위원회. (2014). 「2013년 경제사회발전노사정위원회 활동보고서」.
- 고기동・이은미. (2022). 코로나 19 위기와 정책아이디어 전환: 정책아이디어 변화 궤적과 탈경로에 관한 비교 분석. 「행정논총」, 60(1): 1-25.
- 국회예산정책처. (2023) 「2022회계연도 결산 주요 사업 분석 (4) 국민취업지원제도 사업 분석」. 국회예산정책처 결산분석.
- 김영순・권순미. (2008). 제5장 공공부조제도. 양재진 외.(Eds.). 「한국의 복지정책 결정과정: 역사와 자료」. 경기 파주: 나남.
- 길현종・김현경・김혜원・성지미・이덕재・이현주. (2019). 「한국형 실업부조 도입운영 방안 마련」. 고용노동부
- 김근주. (2018). 실업부조 법제화의 의의와 쟁점. 노동리뷰, 53-67.
- 김미곤・여유진・정해식・김성아. (2017). 「포용적 복지의 철학과 정책방향」. 한국보건사회연구원.
- 김병인・조남경. (2020). 활성화(activation) 를 통해 본 서구 복지국가의 변화 궤적: 복지 및 노동시장 개혁을 중심으로. 「사회보장연구」, 36(1), 1-33.
- 김성희. (2009). 불안정노동층을 위한 실업부조 도입 및 고용보험 확대 방안. 「사회법연구」, (12): 81-121.
- 김원섭・양재진・이주하. (2010). 최근 금융위기에 대한 서구 복지국가들의 사회정책적 대응: 독일, 영국, 미국의 비교연구. 「정부학연구」, 16(3), 57-89.
- 김진선. (2020). 실업급여 보장성 강화 경과 및 향후 과제. 현안분석 157호. 국회입법조사처.
- 남재욱. (2017). 「노동시장 변동에 따른 실업 관련 제도의 변화와 성과 연구」. 국내박사학위논문 연세대학교 사회복지대학원,
- 남찬섭. (2016). 유사・중복 복지사업정비 담론의 변천과 사회보장전략에의 함의. 「비판사회정책」, (50): 126-164.
- 노대명・김현경・정해식・이원진・길현종・오상봉, 외. (2020). 「소득보장체계 재구조화 방안 연구: 제도간연계・조정을 중심으로」. 경제・인문사회연구회.
- 박순종・신현두. (2019). 정부간 관계론적 관점에서 본 우리나라 중앙과 지방의 관계: 서울시 청년수당과 성남시 청년배당을 사례로. 「한국행정학보」, 53(2): 61-90.
- 박인화. (2014). 의무지출과 복지재정. 보건복지 Issue & Focus, 228, 1-8. 한국보건사회연구원.
- 박치성・백두산. (2021). 정책 아이디어에 기반한 대통령별 공공가치 비교연구-대통령 연설문에 등장한 신공공관리와 후기신공공관리의 주요 가치를 중심으로. 「한국정책학회보」, 30(4): 377-418.
- 박치성・신나리. (2021). 토픽모델링을 활용한 역대 대통령의 정책변화 분석. 「한국정책과학학회보」, 25(4): 1-33.
- 방하남・남재욱. (2016). 고용보험의 사각지대와 정책과제에 관한 연구: 실업급여를 중심으로. 「사회복지정책」, 43(1): 51-79.
- 송선영. (2021). 「국민취업지원제도의 정책과정 연구」. 국내박사학위논문 성공회대학교 일반대학원.
- 송은희. (2020). “한국형” 실업부조가 아닌 “실업부조” 가 필요하다. 월간 복지동향, (265), 56-60.
- 안병영・정무권・신동면・양재진. (2023). 「복지국가와 사회복지정책」. 서울: 다산출판사
- 양재진. (2016). 작은 복지국가 연구: 성과, 한계 그리고 연구 방향의 제시. 「정부학연구」, 22(3): 3-28.
- 양재진. (2019). 「사회보장재원 구성에 관한 기초연구」. 복지국가연구센터.
- 은민수. (2020). 코로나 이후 ‘실질적 실업부조’의 도입 필요성과 방향. 월간 복지동향, (259), 43-49.
- 이수진. (2020). 권력관계 변동에 따른 자활사업 제도 변화 연구. 「사회통합연구」, 1(2): 45-94.
- 이승윤. (2018). 실업안전망 국제비교연구: 실업보험, 사회부조, 적극적노동시장정책의 제도조합과 유형화. 「한국사회정책」, 25(1): 345-375.
- 이덕재. (2021a). 한국형 실업부조, 국민취업지원제도의 제도적 검토. 2021 가을호 고용이슈. 한국고용정보원.
- 이덕재. (2021b). 공공고용서비스와 실업급여의 ‘역사제도적’동학. 노동정책연구, 21(4): 1-32.
- 이상은. (2009). 고도 경제불황기의 복지정책의 방향. 김원식 외(eds), 「고도불황기의 사회안전망」. 153-180. 한국보건사회연구원.
- 이병희. (2010). 근로빈곤과 고용안전망 확충 방안. 「동향과 전망」, (79): 249-280.
- 이병희. (2013). 한국형 실업부조 도입의 쟁점과 과제. 「한국사회정책」, 20(1): 123-144.
- 이병희. (2018). 근로빈곤 특성과 한국형 실업부조 도입 방향. 노동리뷰, 35-52.
- 이병희・장지연・황덕순・김혜원・반정호. (2013). 「한국형 실업부조 도입 방안」. 고용노동부.
- 이병희・길현종・김근주・김혜원・정영훈・오상훈. (2018). 「한국형 실업부조 법제화 방안연구」. 고용노동부.
- 이주희. (2001). 공공근로사업을 통한 소득보전과 일자리 창출. 「한국사회학」, 35(1): 207-228.
- 이지호・이덕로. (2013). 근로빈곤층 취업지원사업을 둘러싼 부처 간 갈등과 조정에 관한 연구. 「현대사회와 행정」, 23(1): 29-52.
- 이태진・강신욱・김태완・최현수・손창균・김진수, 외. (2009). 「2009년 국민기초생활보장제도 모니터링 및 평가: 법제정 10 년의 제도운영 점검」. 한국보건사회연구원.
- 이홍범. (2023). 아이디어와 제도의 상호관계에 대한 분석-예술인고용보험제도 도입을 중심으로. 「한국정책학회보」, 32(1): 47-77.
- 일자리위원회・관계부처(2019). 「고용안전망을 완성하는”국민취업지원제도 추진 방안」. 보도자료.
- 장지연・이병희・은수미・신동균(2010). 「고용안전망 사각지대 해소방안」. 한국노동연구원.
- 정희정・엄석진. (2023). 점진적 제도변화 관점을 통해서 본 국내 실업부조 제도화 분석:국민취업지원제도 도입 사례를 중심으로. 「행정논총」: 61(4), 239-275.
- 하연섭. (2006). 정책아이디어와 제도변화: 우리나라에서 신자유주의의 해석과 적용을 중심으로. 「행정논총」, 44(4): 1-27.
- 황덕순. (2011). 고용과 소득보장을 위한 공공부조제도 개편 방안. 노동리뷰, 45-57.
- 황수경・윤윤규・조성재・전병유・박경로・안주엽. (2010). 「경제위기와 고용」. 한국노동연구원.
- 홍지현・최태현. (2020). 정책아이디어의 탐색과 심화-보육료정책 목표와 수단의 변화 분석. 「한국정책학회보」, 29(4): 295-326.
-
Andersen, J. G. (2012). Universalization and de-universalization of unemployment protection in Denmark and Sweden. Welfare state, universalism and diversity, 162-86.
[https://doi.org/10.4337/9781849805940.00014]
-
Acharya, A. (2004). How ideas spread: Whose norms matter? Norm localization and institutional change in Asian regionalism. International organization, 58(2): 239-275.
[https://doi.org/10.1017/S0020818304582024]
-
Béland, D. (2009). “Ideas, institutions, and policy change”. Journal of European public policy, 16(5): 701-718.
[https://doi.org/10.1080/13501760902983382]
-
Béland, D. (2019). How ideas and institutions shape the politics of public policy. Cambridge University Press.
[https://doi.org/10.1017/9781108634700]
- Béland, D., Cox, R. H.. (2011). Ideas and politics in social science research. Oxford University Press.
-
Berman, S. (2013). Ideational Theorizing in the Social Sciences since “Policy Paradigms, Social Learning, and the State”. Governance, 26(2): 217-237.
[https://doi.org/10.1111/gove.12008]
-
Blyth, M. (2002). Great transformations: Economic ideas and institutional change in the twentieth century. Cambridge University Press.
[https://doi.org/10.1017/CBO9781139087230]
-
Blyth, M. (2011). Ideas, uncertainty, and evolution. In Béland, D. Cox, R.H., (Eds.) Ideas and Politics in Social Science Research, 83-101. Oxford University Press.
[https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199736430.003.0005]
-
Blyth, M. (2013). Paradigms and paradox: The politics of economic ideas in two moments of crisis. Governance, 26(2): 197-215.
[https://doi.org/10.1111/gove.12010]
-
Campbell, J. L. (2002). Ideas, politics, and public policy. Annual review of sociology, 28(1): 21-38.
[https://doi.org/10.1146/annurev.soc.28.110601.141111]
-
Campbell, J. L. (2004). Institutional change and globalization. Princeton University Press.
[https://doi.org/10.1515/9780691216348]
-
Carstensen, M. B. (2011a). Ideas are not as stable as political scientists want them to be: A theory of incremental ideational change. Political Studies, 59(3): 596-615.
[https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2010.00868.x]
-
Carstensen, M. B. (2011b). Paradigm man vs. the bricoleur: bricolage as an alternative vision of agency in ideational change. European political science review, 3(1): 147-167.
[https://doi.org/10.1017/S1755773910000342]
-
Carstensen, M. B. (2015). Conceptualising ideational novelty: A relational approach. The British Journal of Politics and International Relations, 17(2): 284-297.
[https://doi.org/10.1111/1467-856X.12030]
-
Carstensen, M. B., & Matthijs, M. (2018). Of paradigms and power: British economic policy making since Thatcher. Governance, 31(3), 431-447.
[https://doi.org/10.1111/gove.12301]
-
Clasen, J., & Van Oorschot, W. (2002). Changing principles in European social security. European Journal of Social Security, 4(2): 89-115.
[https://doi.org/10.1023/A:1020520321533]
-
Cox, R. H. (2001). The social construction of an imperative: Why welfare reform happened in Denmark and the Netherlands but not in Germany. World politics, 53(3): 463-498.
[https://doi.org/10.1353/wp.2001.0008]
-
Hall, P. A. (1993). Policy paradigms, social learning, and the state: the case of economic policymaking in Britain. Comparative politics, 275-296.
[https://doi.org/10.2307/422246]
- IMF (2008). Fiscal Policy for the Crisis. IMF Staff Position Note, SPN/08/01. Washington D.C.: International Monetary Fund.
-
Iversen, T., & Wren, A. (1998). Equality, employment, and budgetary restraint: the trilemma of the service economy. World politics, 50(4): 507-546.
[https://doi.org/10.1017/S0043887100007358]
- Kingdon, J. W. (2003). Agendas, Alternatives and Public Policies. 2nd Edition, Addison-Wesley Longman Inc., Boston.
-
Kwon, H. J. (2005). Transforming the developmental welfare state in East Asia. Development and Change, 36(3): 477-497.
[https://doi.org/10.1057/9780230523661]
-
Mehta, J. (2011). The varied roles of ideas in politics. In Béland, D. Cox, R.H., (Eds.) Ideas and Politics in Social Science Research, 23-46. Oxford University Press.
[https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199736430.003.0002]
-
Moller, S., & Cai, T. (2020). Welfare State Policies and Their Effects. In T. Janoski, C. de Leon, J. Misra, & I. W. Martin (Eds.), The New Handbook of Political Sociology, 812–841, Cambridge: Cambridge University Press.
[https://doi.org/10.1017/9781108147828.032]
-
Mukhtarov, F. (2014). Rethinking the travel of ideas: Policy translation in the water sector. Policy & Politics, 42(1): 71-88.
[https://doi.org/10.1332/030557312X655459]
-
Ozkan, U. R. (2014). Comparing Formal Unemployment Compensation Systems in 15 OECD Countries. Social Policy & Administration, 48(1): 44-66.
[https://doi.org/10.1111/spol.12010]
-
Röper, N. (2021). Between substantive and symbolic influence: Diffusion, translation and bricolage in German pension politics. Review of International Political Economy, 28(6): 1632-1651.
[https://doi.org/10.1080/09692290.2020.1790405]
-
Schmidt, V. A. (2008). Discursive institutionalism: The explanatory power of ideas and discourse. Annual Review of Political Science, 11: 303–326.
[https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.11.060606.135342]
-
Schmidt, V. A., & Thatcher, M. (2013). Theorizing ideational continuity: The resilience of neo-liberal ideas in Europe. In V. A. Schmidt & M. Thatcher (Eds.), Resilient Liberalism in Europe’s Political Economy, 1–50, Cambridge: Cambridge University Press.
[https://doi.org/10.1017/CBO9781139857086.002]
-
Stone, D. (2012). Transfer and translation of policy. Policy Studies, 33(6): 483–499.
[https://doi.org/10.1080/01442872.2012.695933]
- Vroman, W. (2002). Unemployment Insurance and Unemployment Assistance: A Comparison. The World Bank.