The Korean Journal of Public Administration
[ Article ]
Korean Journal of Public Administration - Vol. 62, No. 2, pp.101-127
ISSN: 1229-6694 (Print)
Print publication date 30 Jun 2024
Received 23 Apr 2024 Revised 28 May 2024 Accepted 08 Jun 2024
DOI: https://doi.org/10.24145/KJPA.62.2.4

재난관리정책의 성과평가: 재정적 관점에서 재난・재해 기금의 효과성을 중심으로

이성윤*
*서울여자대학교 행정학과, 조교수 sungyoon@swu.ac.kr
Evaluating the Performance of Disaster Management Policies: A Focus on the Effectiveness of Disaster-Related Funds
Sungyoon Lee*

초록

재난의 위험과 불확실성이 증가함에 따라, 지방자치단체는 재난관리 정책 도구로서 재난관리기금 및 재해구호기금을 활용하여 재난 발생 시 지방자치단체의 재정적 부담을 줄이기 위한 노력을 기울이고 있다. 그러나 실제로 이러한 기금들이 재난이 지방 재정에 미치는 부정적 영향을 얼마나 효과적으로 완화할 수 있는지에 대한 실증적 연구는 아직 미흡하다. 이에 본 연구는 전국 광역자치단체를 대상으로 재난이 재정자립도, 지방부채, 통합재정수지에 미치는 영향을 조사하고, 재난・재해기금이 재난의 부정적 영향을 조절할 수 있는지를 검증하였다. 연구 결과, 재난의 피해는 재정자립도 감소와 유의미한 관련이 있으며, 관련 기금은 재난의 부정적인 효과를 완화하는 것으로 나타났다. 재난 관련 기금의 긍정적인 조절효과는 재난 상황에서 기금이 지방정부의 외부 자금에 대한 의존도를 낮추고 자체적으로 재정적 충격을 관리하는데 기여할 수 있음을 의미한다. 이는 기금 적립의 타당성을 강조하며, 향후 지방정부가 기금을 적극적으로 적립하고 활용할 수 있도록 장려하는 제도적 인센티브의 도입이 필요함을 시사한다.

Abstract

As the risks and uncertainties of natural disasters increase, local governments are increasingly using disaster management funds and disaster relief funds as proactive policy tools for disaster preparedness. However, to date, there has been little attempt to evaluate the effectiveness of these funds in mitigating the financial impact of disasters on local governments. Therefore, this study investigates the effects of natural disasters on the financial conditions of Korean metropolitan governments, including fiscal autonomy, local debt, and consolidated fiscal balance, and examines how the funds can moderate the impact of disasters. The results indicate that natural disasters are significantly related to a decrease in fiscal autonomy, and that disaster management funds effectively mitigate the adverse effects of disasters. The findings suggest that disaster funds can reduce local government reliance on external financing and help manage financial shocks independently. This highlights the importance of fund accumulation and indicates the need for institutional incentives to encourage local governments to actively accumulate and use these funds.

Keywords:

disaster management policy, disaster management funds, disaster relief funds, financial impact of disaster, financial stability

키워드:

재난관리정책, 재난관리기금, 재해구호기금, 재난의 재정적 영향, 재정 안정성

Acknowledgments

이 논문은 한국연구재단(NRF-2023S1A5A8078911) 및 서울여자대학교 학술연구비의 지원(2023-0018)을 받아 작성되었습니다.

References

  • 감사원. (2015). 「감사결과보고서: 재난・재해기금 운영 실태」.
  • 국가법령정보센터. (2024). 자연재난 구호 및 복구 비용 부담기준 등에 관한 규정. https://www.law.go.kr/법령/자연재난구호및복구비용부담기준등에관한규정, .
  • 국립정신건강센터, 2019. 강원산불 심리지원 활동백서.
  • 김영평 (1995). 현대사회와 위험의 문제. 「한국행정연구」, 3(4): 5~26
  • 김추린. (2016). 지자체 재난관리기금 확보율의 영향요인 연구: 무엇이 법정기금인 재난관리기금 확보에 미온적인 태도를 취하게 하는가. 「지방행정연구」, 30(4): 353-380.
  • 김형아・김나영. (2022). 지방자치단체의 재난 경험이 재난관리기금 확보에 미치는 영향분석. 「한국행정논집」, 34(4): 635-654.
  • 김홍균. (2019). 오염토양정화기금의 도입과 설계. 「환경법연구」, 41(1), 187-223.
  • 류상일. (2007). 네트워크 관점에서 지방정부 재난대응과정 분석: 미국의 허리케인과 한국의 태풍 대응사례를 중심으로. 「한국행정학보」, 41(4), 287-313.
  • 보건복지부, 코로나바이러스감염증-19 중앙재난안전대책본부 정례브리핑, 2020; https://www.mohw.go.kr/gallery.es?mid=a10605040000&bid=0003&tag=&act=view&list_no=353230
  • 엄영호・노성민. (2018). 지방정부 재난관리기금 적립의 결정요인 분석. 「예산정책연구」, 7(1): 113-134.
  • 여차민. (2010). 재난관리사업의 특별회계 설치에 관한 연구-하천정비사업의 사례. 「한국지방자치학회보」, 22(4), 241-264.
  • 위평량. (2007). 재난관련 예산에 관한 이론적 모색과 기금의 효율화에 관한 연구. 충북대학교 국가위기관리연구소 학술세미나, 394-412.
  • 유영미. (2018). 지방자치단체의 재난관리기금 조례 검토. 「사회복지법제연구」, 9(2): 33-55.
  • 유은지・엄영호. (2017). 지방정부간 재난관리의 차이는 왜 발생하는가?: 지방정부 재난관리기금을 중심으로. 「지방정부연구」, 20(4): 89-113.
  • 윤태섭・서정섭. (2018). 「지방자치단체 재정분석 지표 개선」. 한국지방행정연구원. 정책연구 2018-8.
  • 이원희. (2007). 재난 관련 예산 운영의 개선 과제. 「국가위기관리연구」, 1(1), 75-98.
  • 이재은. (2014). 우리나라 재난관리 예산배분의 정책방향. 「예산정책연구」, 3(2), 27-48.
  • 이재은・양기근. (2004). 재난관리의 효과성 제고 방안-시민참여와 거버넌스. 「현대사회와 행정」, 14(3), 53-81.
  • 이제복. (2021). 중앙정부의 복구재원 수준이 지방정부의 재난안전예산 결정에 영향을 미치는가?: 정부 간 관계 관점에서. 「지방정부연구」, 24(4), 169-197.
  • 이주호. (2010). 지방정부 재난관리 예산결정과정의 상대적 중요도 분석. 「국가위기관리학회보」. 2(2):
  • 이주호. (2012). 지방정부 재난관리 예산과정의 지대추구 분석-기대-성과 불일치 연구방법의 적용을 중심으로. 「한국정책학회보」, 21(1), 191-218.
  • 이호동 문현철 이종열 위평량. (2009). 「재난관리 법과 예산 기금구조: 원칙과 실상」. 서울: 대영문화사,
  • 재난 및 안전관리 기본법. (2024). https://www.law.go.kr/법령/재난및안전관리기본법, . 법령정보센터
  • 재해구호법, https://www.law.go.kr/LSW/lsInfoP.do?lsId=000179&ancYnChk=0#0000, , 법령정보센터
  • 정세희. (2018). 우리나라 지방정부의 재난관리예산 결정요인 분석: 정치, 재정, 구조, 수요요인을 중심으로. 한국지방정부학회 학술대회 논문집, 2018(4), 1049-1078.
  • 정세희. (2020). 지방정부의 재정능력에 따른 재난관리 재정지출 결정요인 연구. 「지방정부연구」, 23(4): 221-245.
  • 정재한・이태호. (2016). 재해구호기금 적립 및 사용 규정 개선에 관한 연구-광역지방자치단체 조례분석을 중심으로. 「한국재난정보학회논문집」, 12(4): 350-357.
  • 최하늘・김태균・ 엄영호. (2017). 지방정부 재난예산의 우선순위 및 과소공급의 영향요인 분석. 「정부학연구」, 23(2), 257-281.
  • 한국행정연구원. (2004) 일반회계, 특별회계와 기금의 차이, 예산관리시스템 개혁 연구보고서. 1-198.
  • 행정안전부 (2020). 2020 재난연감. https://www.mois.go.kr/synap/skin/doc.html?fn=BBS_202112140216165902&rs=/synapFile/202405/&synapUrl=%2Fsynap%2Fskin%2Fdoc.html%3Ffn%3DBBS_202112140216165902%26rs%3D%2FsynapFile%2F202405%2F&synapMessage=정상
  • 행정안전부 (2022). 2022 재해연보. https://www.mois.go.kr/frt/bbs/type001/commonSelectBoardArticle.do;jsessionid=wNaJMcAy5xeuL67tBoPogBTI.node30?bbsId=BBSMSTR_000000000014&nttId=106249#none
  • 행정안전부. (2011). 지방자치단체 기금운용기준. 행정안전부예규 제24호(08.3.11).
  • Baade, R. A., Baumann, R., & Matheson, V. (2007). Estimating the economic impact of natural anddisasters, with an application to Hurricane Katrina. Urban Studies, 44(11): [https://doi.org/10.1080/00420980701518917]
  • Benson, C., & Clay, E. J. (2004). Understanding the economic and financial impacts of natural disasters (No. 4). World Bank Publications. [https://doi.org/10.1596/0-8213-5685-2]
  • Chang, S. (1983). Disasters and fiscal policy: Hurricane impact on municipal revenue. Urban Affairs, 18(4): 511-523. [https://doi.org/10.1177/004208168301800407]
  • Chen, G. (2020). Assessing the financial impact of natural disasters on local governments. Public Budgeting & Finance, 40(1): 22-44 [https://doi.org/10.1111/pbaf.12245]
  • Cutter, S. L., Boruff, B. J., & Shirley, W. L. (2012). Social vulnerability to environmental hazards. In Hazards vulnerability and environmental justice (pp. 143-160). Routledge. [https://doi.org/10.4324/9781849771542]
  • Deryugina, T. (2017). The fiscal cost of hurricanes: Disaster aid versus social insurance. American Economic Journal: Economic Policy, 9(3), 168-98. [https://doi.org/10.1257/pol.20140296]
  • Douglas, J. W., & Gaddie, R. K. (2002). State rainy day funds and fiscal crises: Rainy day funds and the 1990-1991 recession revisited. Public Budgeting & Finance, 22(1), 19-30. [https://doi.org/10.1111/1540-5850.00063]
  • Fidrmuc, J., Ghosh, S., & Yang, W. (2015). Natural Disasters, Government Spending, and the Fiscal Multiplier. CESifo Working Paper No. 5665. [https://doi.org/10.2139/ssrn.2722449]
  • Hildreth, W. B. A. (2009). The financial logistics of disaster: the case of hurricane katrina. Public Performance & Management Review, 32(3): 400-436. [https://doi.org/10.2753/PMR1530-9576320303]
  • Hou, Y. 2004. Budget stabilization fund: Structural features of the enabling legislation and balance levels. Public Budgeting & Finance, 24 (3): 38–64. [https://doi.org/10.1111/j.0275-1100.2004.02403003.x]
  • Kirschner, C. L., A. Singla, and A. Flick. 2018. Financing community resilience before disaster strikes: Lessons from the United States. In Oxford Research Encyclopedia of Natural Hazard Science, ed. Brian J. Gerber, 1–29. Oxford: Oxford University Press. [https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199389407.013.191]
  • Lee, S. (2022). Dynamics in Public Finance and Disaster Management: Financial Impacts of Natural Disasters, Intergovernmental Aid, and Community- Level Social Effects. State University of New York at Albany.
  • Lee, S., & Chen, G. (2022). Disaster experience and governments’ savings: the moderating role of organizational capacity. Journal of Public Administration Research and Theory, 32(3): 591-609. [https://doi.org/10.1093/jopart/muab043]
  • Lis, E. M., & Nickel, C. (2010). The impact of extreme weather events on budget balances. International Tax and Public Finance, 17, 378-399. [https://doi.org/10.1007/s10797-010-9144-x]
  • Loayza, N. V., Olaberria, E., Rigolini, J., & Christiaensen, L. (2012). Natural disasters and growth: Going beyond the averages. World Development, 40(7), 1317-1336. [https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2012.03.002]
  • Melecky, M., & Raddatz, C. E. (2011). How do governments respond after catastrophes? Natural-disaster shocks and the fiscal stance. Natural- Disaster Shocks and the Fiscal Stance (February 1, 2011). World Bank Policy Research Working Paper, (5564). [https://doi.org/10.1596/1813-9450-5564]
  • Miao, Q., Hou, Y., & Abrigo, M. (2018). Measuring the Financial Shocks of Natural Disasters: A Panel Study of U.S. States. National Tax Journal. 71 (1): 11–44. [https://doi.org/10.17310/ntj.2018.1.01]
  • Nakagawa, Y., & Shaw, R. (2004). Social capital: A missing link to disaster recovery. International Journal of Mass Emergencies & Disasters, 22(1), 5-34. [https://doi.org/10.1177/028072700402200101]
  • Noy, I. (2009). The macroeconomic consequences of disasters. Journal of Development economics, (2): 221-231 [https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2008.02.005]
  • Noy, I., & Nualsri, A. (2011). Fiscal storms: public spending and revenues in the aftermath of natural disasters. Environment and Development Economics, 16(1), 113-128. [https://doi.org/10.1017/S1355770X1000046X]
  • Phaup, M., and C. Kirschner. 2010. Budgeting for disasters: Focusing on the good times. OECD Journal on Budgeting, 10 (1): 1–24. [https://doi.org/10.1787/budget-10-5kmh5h6tzrns]
  • Schick, A. (1986). Controlling nonconventional expenditure: Tax expenditures and loans. Public Budgeting & Finance, 6(1): 3-19. [https://doi.org/10.1111/1540-5850.00704]
  • Strobl, E. (2011). The economic growth impact of hurricanes: Evidence from US coastal counties. Review of Economics and Statistics, 93(2): 575-589 [https://doi.org/10.1162/REST_a_00082]
  • The Pew Charitable Trusts. 2020. How states pay for natural disasters in an era of rising costs: A nationwide assessment of budgeting strategies and practices. Philadelphia, PA: The Pew Charitable Trusts.
  • Wisner, B. (2003). Disaster risk reduction in megacities: making the most of human and social capital. Building safer cities: The future of disaster risk, 181-96.
  • Wooldridge, J. M. 2001. Applications of generalized method of moments estimation. Journal of Economic Perspectives, 15 (4): 87–100. [https://doi.org/10.1257/jep.15.4.87]
  • Yang, W., Fidrmuc, J., & Ghosh, S. (2012). Government spending shocks and the multiplier: New evidence from the US based on natural disasters. CRSifo Working paper No 4005. [https://doi.org/10.2139/ssrn.2181361]
  • Zahradnik, B., & Ribeiro, R. (2003). Heavy Weather: Are State Rainy Day Funds Working?ᅠCenter on Budget and Policy Priorities, Washington, DC.
  • Zasuwa, G., Marek, A., Wesolowski, G., & Niewiadoma, J. (2020). Consumer Activism in Times of Economic Crisis and Recovery: A Cross-Country aAnalysis of the Role of Social Capital in Boycotting Products. European Research Studies Journal, 23(2): 928-938. [https://doi.org/10.35808/ersj/1907]