The Korean Journal of Public Administration
[ Article ]
Korean Journal of Public Administration - Vol. 63, No. 1, pp.141-168
ISSN: 1229-6694 (Print)
Print publication date 31 Mar 2025
Received 28 Oct 2024 Revised 18 Feb 2025 Accepted 02 Mar 2025
DOI: https://doi.org/10.24145/KJPA.63.1.5

예비타당성조사제도 변화에 관한 연구: 비수도권 사업의 통과확률이 비대칭적으로 늘었는가?

최근혁** ; 김봉환***
**주저자, 서울대학교 행정대학원 박사과정 geunhyuk@snu.ac.kr
***교신저자, 서울대학교 행정대학원 교수, 한국행정연구소 겸무연구원 kimbong@snu.ac.kr
A Study on Changes in the Preliminary Feasibility Study System: Has the Approval Probability of Non-Metropolitan Projects Increased Asymmetrically?
Geunhyuk Choi** ; Bong Hwan Kim***

초록

본 연구는 예비타당성조사 제도의 개편이 타당성 검증을 수행하는 AHP 평가자의 의사결정에 미치는 영향에 대해 실증적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 예비타당성조사 제도는 2019년 개편 이후 정책분석을 수행하는 주체가 변화하였고 제도의 개편에 따라 AHP 평가자의 의사결정에 영향을 미칠 수 있게 되었다. 본 연구는 이것을 중심으로 AHP 평가 결과가 실제로 변화하였는지 회귀분석을 통해 확인하고 개편의 주요 목적인 비수도권 사업에 어떠한 영향을 미쳤는지 파악하고자 한다. 분석단위는 2016년부터 2021년까지의 예비타당성조사 대상사업 중 면제사업을 제외한 각각의 실시사업으로 설정하였다. 연구 결과에 따르면 제도의 개편이 실제 평가자들의 의사결정에 영향을 미쳐 AHP 점수에 긍정적으로 영향을 주고 있음을 확인하였다. 또한, 제도 개편 이후 비수도권에서 이루어진 사업의 통과가 높게 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 제도 개편의 목적에 따라 AHP 평가자의 의사결정이 변화하여 실제 사업에 영향을 끼치고 있다는 것을 보여준다. 이를 바탕으로 본 연구는 예비타당성조사제도의 개편이 지니고 있는 영향 요인을 파악하고 향후 사업의 방향성을 제시하였다는 점에서 정책적 의의를 가진다.

Abstract

This study aims to analyze empirically the impact of the reorganization of the preliminary feasibility study system on the decision-making of AHP evaluators conducting feasibility verification. The entities responsible for conducting policy analysis have changed since reorganization in 2019, which may have influenced the decision-making of AHP evaluators. This study employed regression analysis to investigate whether the AHP evaluation results actually changed. The analysis focused on each of the projects conducted between 2016 and 2021, excluding exempt projects. According to the research findings, the reorganization has positively affected the decision-making of actual evaluators, leading to positive changes in AHP scores. Additionally, it was observed that projects conducted outside the Capital Area showed a higher likelihood of passing after the system's reorganization. These results demonstrate that the decision-making of AHP evaluators has changed in line with the objectives of the reorganization, thereby impacting actual projects. This study has policy significance based on this in identifying the factors influencing the reorganization of the preliminary feasibility study system and suggesting future directions for projects.

Keywords:

institutional reform, preliminary feasibility studies, ahp, non-metropolitan projects

키워드:

제도 개편, 예비타당성조사, AHP, 비수도권 사업

Acknowledgments

본 논문은 주저자의 서울대학교 행정대학원 석사학위논문을 수정・보완하여 작성되었음

References

  • 고길곤. (2007). 다차원 공공투자의사결정 문제에 있어서 정책분석가들의 의사결정 행태분석: 가중치 부여행위를 중심으로. 「한국정책학회보」, 16(1), 23-48.
  • 공공투자관리센터. (2015). 2015년도 공공투자관리센터 연차보고서. KDI.
  • 공공투자관리센터 (2019). 2019년도 공공투자관리센터 연차보고서. KDI.
  • 기획재정부. (2019). 예비타당성조사 정책브리핑.
  • 기획재정부. (2022). 예비타당성조사 운용지침. 국가법령정보센터.
  • 김강수. (2016). 대규모 사업의 예비타당성조사 성과와 과제. 「국토」, 413(3), 12-17.
  • 김규일. (1995). 정책분석가의 윤리문제. 「한국정책학회보」, 4(2), 161-184.
  • 김봉환・전예진. (2021). 지방자치단체 재무제표 품질실태와 품질제고 방안: 회계검토를 중심으로. 「감사논집」, 37(2), 37-59.
  • 김봉환・정호용・최근혁. (2024). 예비타당성조사의 정치성 연구: 어느 과정에서 어떻게 작동하는가?. 「재정학연구」, 17(2), 35-67.
  • 김봉환・최근혁. (2022). 정책이념이 예타면제에 미치는 영향 분석. 「행정논총」, 60(3), 77-100.
  • 김봉환・황선필. (2021). 지능정보사회의 공공부문 회계감사. 「감사논집」, 36(2), 31-57.
  • 김시백. (2018). 예비타당성조사, 지역 균형발전을 위해 접근 방식 재고해야. 이슈브리핑, 전북연구원, 166.
  • 김시진・김재웅. (2012). Kingdon의 정책흐름모형에 의한 대학등록금 부담완화정책 분석. 「교육행정학연구」, 30(3), 181-203.
  • 김정숙・안민우・엄영호. (2017). 정책분석가 구성이 예비타당성조사 사업비 증감에 미치는 영향: 예비타당성 조사 (2012-2014) 분석을 중심으로. 「정부학연구」, 23(1), 95-115.
  • 김태윤・조예진. (2018). 예비타당성조사제도의 타당성에 대한 연구: 예비타당성조사의 지침을 둘러싼 쟁점. 「행정논총」, 56(2), 279-311.
  • 김태일. (2019). 예비 타당성 조사의 쟁점 및 개편안 분석: 건설 사업을 중심으로. 「한국행정학보」, 53(3), 243-268.
  • 박민정. (2020). 국책사업 예비타당성조사 면제를 둘러싼 정치경제학적 논의: 지대 추구론을 중심으로. 「한국자치행정학보」, 34(3), 101-123.
  • 박승준. (2022). 연구개발사업 예비타당성조사 제도 개선효과에 관한 연구. 「한국정책연구」, 22(4), 29-43.
  • 송근원. (1989). 정책분석가의 역할, 윤리 및 지식. 「한국행정학보」, 23(2), 601-611.
  • 송희준. (2006). 정책 윤리와 정책분석가 윤리. 한국정책학회 하계학술발표논문집, 1-17.
  • 신가희・하연섭. (2015). 예산심의과정에서 예비타당성조사제도의 정치적 수용성에 관한 연구-예산결산특별위원회 회의록 분석을 중심으로. 「한국정책학회보」, 24(2), 527-564.
  • 엄근용. (2019). 경제・사회 환경 변화에 따른 예비타당성조사 제도의 개선 방안. 「이슈포커스」, 2019(1), 1-30.
  • 이현출. (2001). 거버넌스와 NGOs: 의약분업 사례를 중심으로. 「한국정치학회보, 35(3), 217-236.
  • 정광호. (2006). 정책과정에서의 미국 싱크탱크(Think Tank)의 활동과 역할에 관한 예비적 분석. 「행정논총」, 44(1), 265-304.
  • 정동호. (2024). 예비타당성조사 제도개편의 효과 분석 - 2019년 변화를 중심으로. 「한국정책학회보」, 33(2), 163-190.
  • 조공장. (2013). 대규모 개발사업의 지속가능성 확보를 위한 예비타당성조사 제도 개선 방안 연구. 기본연구보고서, 한국환경연구원, 2321-2437.
  • Dunn, W. N. (1994). Public policy analysis: An introduction, 2nd edn. Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Dunn, W. N. (1997). Probing the boundaries of ignorance in policy analysis. American Behavioral Scientist, 40(3), 277-298. [https://doi.org/10.1177/0002764297040003005]
  • Ha, Y. (2014). The institutionalization of preliminary feasibility studies and its contributions to the public inquiry process. MOSF-KDI-World Bank International Conference on Strengthening the Management of Public Investment: Korea and International Experience.
  • Heineman, R. A. (2002). The world of the policy analyst: Rationality, values, and politics. CQ Press.
  • Hoppe, R. (1999). Policy analysis, science and politics: From ‘speaking truth to power’ to ‘making sense together’. Science and Public Policy, 26(3), 201-210. [https://doi.org/10.3152/147154399781782482]
  • Jenkins-Smith, H. C. (1982). Professional roles for policy analysts: A critical assessment. Journal of Policy Analysis and Management, 2(1), 88-100. [https://doi.org/10.2307/3323652]
  • Lester, J. P. (1993). The utilization of policy analysis by state agency officials. Knowledge, 14(3), 267-290. [https://doi.org/10.1177/107554709301400301]
  • Levitt, B., & March, J. G. (1988). Organizational learning. Annual Review of Sociology, 14(1), 319-338. [https://doi.org/10.1146/annurev.so.14.080188.001535]
  • Meltsner, A. J. (1976). Policy analysts in the bureaucracy. University of California Press. [https://doi.org/10.1525/9780520378292]
  • Meyer, J. W., & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340-363. [https://doi.org/10.1086/226550]
  • Ronald, C. (1937). The nature of the firm. Economica, 4, 386-405. [https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x]
  • Scott, W. R. (2008). Institutions and organizations: Ideas and interests. Sage.
  • Snare, C. E. (1995). Windows of opportunity: When and how can the policy analyst influence the policymaker during the policy process. Review of Policy Research, 14(3‐4), 407-430. [https://doi.org/10.1111/j.1541-1338.1995.tb00719.x]
  • Tina Dacin, M., Goodstein, J., & Richard Scott, W. (2002). Institutional theory and institutional change: Introduction to the special research forum. Academy of Management Journal, 45(1), 45-56. [https://doi.org/10.2307/3069284]
  • Tolbert, P. S., & Zucker, L. G. (1983). Institutional sources of change in the formal structure of organizations: The diffusion of civil service reform, 1880-1935. Administrative Science Quarterly, 28(1), 22-39. [https://doi.org/10.2307/2392383]
  • Vining, A. R., & Weimer, D. L. (2005). The P-Case: One strategy for creating the policy analysis “case”. Thinking Like a Policy Analyst: Policy Analysis as a Clinical Profession, pp. 153-170. [https://doi.org/10.1057/9781403980939_8]
  • Weimer, D. L. (2002). Enriching public discourse: Policy analysis in representative democracies. The Good Society, 11(1), 61-65. [https://doi.org/10.1353/gso.2002.0020]
  • Weimer, D., & Vining, A. (2017). Policy analysis: Concepts and practice. Routledge. [https://doi.org/10.4324/9781315442129]
  • Weiss, C. H. (1980). Knowledge creep and decision accretion. Knowledge, 1(3), 381-404. [https://doi.org/10.1177/107554708000100303]
  • Wildavsky, A. (2017). Speaking truth to power: Art and craft of policy analysis. Routledge.