The Korean Journal of Public Administration
[ Article ]
Korean Journal of Public Administration - Vol. 62, No. 2, pp.69-99
ISSN: 1229-6694 (Print)
Print publication date 30 Jun 2024
Received 23 Feb 2024 Revised 23 Apr 2024 Accepted 16 May 2024
DOI: https://doi.org/10.24145/KJPA.62.2.3

지방자치단체의 ESG 개선을 위한 노력이 지방자치단체 회계 투명성에 미치는 영향

김봉환* ; 김지은**
*주저자, 서울대학교 행정대학원 교수, 한국행정연구소 겸무연구원 kimbong@snu.ac.kr
**교신저자, 서울대학교 행정대학원 석사과정 jekim@snu.ac.kr
A Study on ESG Quality and Accounting Transparency in Local Governments
Bong Hwan Kim* ; Jieun Kim**

초록

지방자치단체의 ESG 활동이 중요시되고 있는 상황에서도 실제 지방자치단체의 ESG에 대한 이해도는 낮은 것으로 나타고 있다. 본 연구는 지방자치단체의 ESG 활동은 지자체가 주민을 우선하는 노력을 나타낸다는 가정하에, ESG 노력이 높은 지방자치단체가 지방자치단체 회계의 투명성도 높을 것이라는 가설을 검증한다. 구체적으로 본 연구는 226개 기초 지방자치단체의 2016년부터 2020년까지 총 5년을 대상으로 ESG 관리를 위한 노력이 회계 투명성에 영향을 미치는지 분석한다. 분석 결과, ESG에 대한 노력을 기울일수록 회계 투명성이 향상되었다. 자료 분석 결과, 지방자치단체의 ESG 지표와 미수세외수입금 대손충당금 사이에 통계적으로 유의한 정(+)의 관계를 확인하였다. 또한, 환경(Environmental), 사회(Social), 지배구조(Governance)의 모든 지표를 표준화하여 합산한 ESG 통합 지표는 미수세외수입금 대손충당금, 미수세외수입금 대손충당금 비율 모두에 유의한 정(+)의 영향 관계를 보였다. 이는 ESG에 대한 노력을 기울이는 기초 지방자치단체일수록 회계 투명성이 우수하다는 것을 실증적으로 보여준다. 즉 지속가능성을 고려하여 운용하는 기초 지방자치단체일수록 투명한 회계처리를 하고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 기초 지방자치단체의 투명성을 향상하기 위해 지속가능성, 즉 ESG 관리를 위한 노력이 필요하다는 정책적 시사점을 제공한다. 또한 본 연구는 기존 행정학 분야에서 ESG 연구 시 주로 다루지 않았던 구체적으로 측정 가능한 지표를 활용하였다는 점에서 학문적 시사점을 제공한다.

Abstract

Despite the increasing importance of Environmental, Social, and Governance (ESG) activities in local governments, there appears to be a limited understanding of ESG among local governments. This study hypothesizes that local governments with robust ESG initiatives will also exhibit higher transparency in their financial accounting, assuming that these efforts reflect a prioritization of residents' welfare. Specifically, the study examines whether ESG management efforts impact accounting transparency, analyzing data from 226 basic local governments over a five-year period from 2016 to 2020. The results indicate that greater efforts in ESG are associated with improved accounting transparency. The data analysis reveals a statistically significant positive relationship between ESG indicators and allowance for bad debts on uncollected non-tax revenue. Moreover, the composite ESG index, standardized and aggregated from environmental, social, and governance measures, shows a significant positive effect on both allowance for bad debts on uncollected non-tax revenue and the ratio of allowance for bad debts on uncollected non-tax revenue. This empirical evidence suggests that local governments with higher ESG efforts tend to have superior accounting transparency. In other words, local governments that operate with a focus on sustainability also demonstrate more transparent accounting practices. This study offers the implication of emphasizing the need for sustainability efforts, specifically ESG management, to enhance the transparency of local governments. Additionally, this study suggests employing quantifiable indicators that have not been frequently used in previous public administration research on ESG.

Keywords:

local government, ESG, accounting transparency, government accounting

키워드:

지방자치단체, 회계 투명성, 정부회계

References

  • 강혜연・엄태호. (2017). 공공기관의 지배구조가 출자회사 재무성과에 미치는 영향에 관한 연구. 「한국행정논집」, 29(3): 563-595.
  • 김경호. (2018). 발생주의 회계 도입 10 년의 성과와 과제. 「정부회계연구」, 16(1): 1-24.
  • 김대영. (2014). 지방세외수입 징수체계 효율화에 대한 연구. 「재정정책논집」, 16(4): 103-138.
  • 김동욱. (2013). 지방자치단체 재무보고서의 회계 수치의 신뢰성 검증. 「한국지방재정논집」, 18(1): 163-188.
  • 김봉환. (2013). 광역지방자치단체 미수세금대손충당금의 차이에 대한 연구. 「한국행정학보」, 47(4): 213-230.
  • 김봉환・전예진. (2022). 국가결산 참여자 관점에서 살펴본 국가재무제표 신뢰성 제고를 위한 연구: 자산관련 회계오류를 중심으로. 「정부회계연구」, 20(1): 71-109.
  • 김봉환・최윤정. (2014). 지방자치단체와 국가 회계기준의 차이에 관한 분석. 「지방정부연구」, 18(3): 1-22.
  • 김봉환・한승엽. (2016). 국가재무제표의 정확성 추세에 관한 연구: 회계오류를 중심으로. 「회계저널」, 25(5): 169-208.
  • 김봉환・이두표. (2020). 지방자치단체 발생주의 예산제도 도입에 관한 연구. 「행정논총」, 58(1): 139-162.
  • 김인태・이준범・고영준. (2021). 제도적 책임성과 보수적 회계선택: 기초지방자치단체 대손충당금 설정을 중심으로. 「한국행정학보」, 55(3): 217-252.
  • 김지연. (2022). 지방 출연기관의 ESG 경영 추진방안 연구: 경기도경제과학진흥원을 대상으로. 「한국정책연구」, 22(3): 173-190.
  • 김지환. (2022). 경기도 지방정부 및 공공기관의 ESG 경영 추진현황과 과제. 「환경경영연구」, 14: 13-30.
  • 김진섭. (2019). 사회책임투자 기업의 회계보수주의 수준에 관한 연구. 「한국산학기술학회 논문지」, 20(1): 347-353.
  • 박규일・서원교. (2001). 지방자치단체의 회계투명성 확보를 위한 복식부기 도입방안에 관한 연구. 「회계연구」, 6(2): 61-105.
  • 박원・허익구. (2015). 기업의 사회적 책임활동, 회계투명성, 타인자본비용간의 관련성. 「국제회계연구」, 61: 51-78.
  • 산업통상자원부 지속가능경영지원센터. (2024.01.09.). http://www.k-esg.or.kr/
  • 오영민. (2021). 정책결정의 투명성에 관한 성과정보가 시민의 정책과정 참여의도에 미치는 영향에 관한 연구. 「행정논총」, 59(3): 257-282.
  • 이학연・박진솔. (2021). 지방정부 형태가 재무정보공개에 미치는 영향분석: 미국지방정부 사례를 중심으로. 「행정논총」, 59(3): 229–255.
  • 전예진. (2022). 지방의회의원의 결산검사 참여가 회계품질에 미치는 영향. 「회계저널」, 31(4): 163-189.
  • 정명재・유두호. (2023). 공공기관 ESG 경영 도입에 대한 조직구성원 인식의 영향요인 연구: 경영전략과 기관장 활동을 중심으로. 「행정논총」, 61(4): 117-149.
  • 정선문・권세원. (2021a). 여성관리자 비율이 지방자치단체 미수금 대손충당금 비율에 미치는 영향. 「회계저널」, 30(4): 157-200.
  • 정선문・한승엽. (2021b). 성인지예산제도와 재정책임성 간의 상관관계에 관한 연구: 기초지방자치단체를 중심으로. 「회계학연구」, 46(1): 83-136.
  • 정성호・최수영. (2017). 지방자치단체의 부채비율이 대손충당금설정에 미치는 영향: 특・광역시・도를 중심으로. 「정부회계연구」, 15(1): 1-19.
  • 정창훈・유갑열. (2015). 광역자치단체의 미수세금과 미수세외수입금의 대손충당금 설정률 차이에 관한 연구. 「정부회계연구」, 13(2): 1-28.
  • 지방재정법. (일부개정 2023. 4. 11., 법률 제19334호).
  • 차상권・김동필. (2022). 기업 신용등급이 회계 보수주의에 미치는 영향. 「재무와 회계정보저널」, 22(4): 137-161.
  • 채원호. (2022). 지방자치단체 ESG 경영에 관한 탐색적 연구: 서울시 자치구 ESG 적용 전략 간 우선순위 분석. 「도시행정학보」, 35(4): 1-18.
  • 한국회계기준원 회계기준위원회. (2019). 「재무보고를 위한 개념체계」. 서울:한국회계기준원.
  • 한유성・한상일・백소연. (2022). 민간기업과 공공기관의 지속가능성 연구의 체계적 문헌고찰. 「대한경영학회지」, 35(7): 1365-1395.
  • 황은진・조상미・안지영. (2022). 공공기관의 ESG 와 조직성과: 기관장의 리더십과 헌신형 인적자원관리 시스템의 조절 효과. 「사회적가치와 기업연구」, 15(1): 133-163.
  • Barth, M. E., & Schipper, K. (2008). Financial reporting transparency. Journal of Accounting, Auditing & Finance, 23(2): 173-190. [https://doi.org/10.1177/0148558X0802300203]
  • Bowen, H. R. (2013). Social responsibilities of the businessman. University of Iowa Press. [https://doi.org/10.1353/book29080]
  • Chen, Z., & Xie, G. (2022). ESG disclosure and financial performance: Moderating role of ESG investors. International Review of Financial Analysis, 83: 102291. [https://doi.org/10.1016/j.irfa.2022.102291]
  • Dhaliwal, D. S., Li, O. Z., Tsang, A., & Yang, Y. G. (2011). Voluntary nonfinancial disclosure and the cost of equity capital: The initiation of corporate social responsibility reporting. The accounting review, 86(1): 59-100. [https://doi.org/10.2308/accr.00000005]
  • Henisz, W., Koller, T., & Nuttall, R. (2019). Five ways that ESG creates value.
  • Kotsantonis, S., & Serafeim, G. (2019). Four things no one will tell you about ESG data. Journal of Applied Corporate Finance, 31(2): 50-58. [https://doi.org/10.1111/jacf.12346]
  • Lafond, R., & Roychowdhury, S. (2008a). Managerial ownership and accounting conservatism. Journal of accounting research, 46(1): 101-135. [https://doi.org/10.1111/j.1475-679X.2008.00268.x]
  • LaFond, R., & Watts, R. L. (2008b). The information role of conservatism. The accounting review, 83(2): 447-478. [https://doi.org/10.2308/accr.2008.83.2.447]
  • Muñoz, L. A., & Bolívar, M. P. R. (2015). Determining factors of transparency and accountability in local governments: A meta-analytic study. Lex Localis, 13(2): 129. [https://doi.org/10.4335/13.2.129-160(2015)]
  • Park, S. R., & Jang, J. Y. (2021). The impact of ESG management on investment decision: Institutional investors’ perceptions of country-specific ESG criteria. International Journal of Financial Studies, 9(3): 48. [https://doi.org/10.3390/ijfs9030048]
  • Rodríguez Bolívar, M. P., Alcaide Muñoz, L., & López Hernández, A. M. (2013). Determinants of financial transparency in government. International public management journal, 16(4): 557-602. [https://doi.org/10.1080/10967494.2013.849169]
  • Sangster, A. (2016). The genesis of double entry bookkeeping. The Accounting Review, 91(1): 299-315. [https://doi.org/10.2308/accr-51115]
  • Steccolini, I. (2018). Accounting and the post-new public management: Re-considering publicness in accounting research. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 32(1): 255-279. [https://doi.org/10.1108/AAAJ-03-2018-3423]